Care sunt componentele unui proiect BI?

Cum transformăm datele în acțiuni?

Deși rezultatul final al unei analize BI nu pare a fi complicat, sunt multe piese de tehnologie implicate in transformarea datelor pure în decizii acționabile. Următoarele sunt câteva dintre dintre componentele implementarii unui proiect BI:

Sursele de date

Orice proiect BI începe cu datele.

În momentul de față, companiile au acces la date cum nu au avut niciodată. Mare parte din aceste date vine din sisteme CRM, ERP, baze de date de inventar, HR și sisteme de plată.

Dar datele folosite în proiectele BI vin și din surse externe. Una din sursele principale este cea din social media, un instrument folosit de companii pentru a fi la curent cu părerile consumatorilor despre brandul companiei. Alte surse depind foarte mult de răspunsurile pe care o companie își dorește să le găsească, dar pot include date publice din rapoartele guvernamentale, informații meteo și știri specifice industriei din care face parte compania.

ETL

Doar având acces la sursele de date nu garantează că acestea sunt pregătite pentru a fi folosite.

O parte esențială a BI-ului sunt instrumentele și procesele de pregătire a datelor pentru analiză. Atunci când datele sunt extrase din multiple surse, nu sunt mereu în același format și nu datele dintr-o sursă nu pot fi legate în mod special de datele aparținând unei alte surse.  Adițional, dacă companiile se bazează pe instrumente de BI pentru a lua decizii critice, compania trebuie să fie sigură că datele folosite sunt corecte.

Procesul prin care datele sunt pregătite pentru analiză se numește ETL (Extragere, Transformare și Încărcare) . Datele sunt extrase din surse interne și externe, transformate într-un format comun și încărcate într-un depozit de date. Acest proces include de obicei controale de integritate ale datelor pentru a avea siguranța că datele folosite sunt corecte și coerente.

Depozitele de date

Un depozit de date reprezintă depozitul în care sunt adunate informațiile de la toate aplicațiile și sistemele companiei, astfel încât să poată fi analizat împreună.

Procesul de ETL se termină cu datele fiind încărcate în depozit, pentru că atunci când datele sunt conținute în surse separate, nu este prea mare folos pentru analize. Asta se întâmplă din două motive principale. În primul rând, aceste surse sunt de obicei aplicații proiectate pentru operațiuni de prelucrare, nu și pentru efectuarea analizelor. Analizând datele separat ar dura prea mult timp și pot perturba operațiunile critice ale companiei.

În al doilea rând, scopul BI este de a genera o perspectivă asupra companiei ca un întreg. Astfel  datele din toate aceste sisteme trebuie să fie combinate, în scopul de a avea o singură viziune asupra a ceea ce se întâmplă în companie.

OLAP (Procesare analitică online)

Depozitul de date și procesul ETL reprezintă back end-ul procesului BI, în timp ce procesarea analitică online (OLAP) reprezintă interfața. Instrumentele OLAP prezintă datele persoanelor interesate și le permit acestora să le grupeze și sorteze în funcție de mai multe criterii.

Aceasta este funcția ce permite utilizatorilor să extragă datele pe care și le doresc și să realizeze comparațiile de care au nevoie pentru a primi răspuns la întrebările lor.

Vizualizare

După cum am menționat mai sus, unul din obectivele BI este ca datele să poată fi accesibile și utile utilizatorilor care nu sunt tehnici. Ca urmare, de multe ori datele trebuie să poată fi transformate în altceva decât foi de calculși liste de numere, astfel încât să poată fi întelese corect.

Instrumentele de vizualizare prezintă datele folosind diagrame, grafice și alte formate pentru a ajuta înțelegerea. Formatele tradiționale includ grafice, diagrame circulare și tablouri de bord,  în timp ce vizualizările avansate pot crea conținut dinamic și interactiv, alegând în mod automat cel mai bun tip de prezentare și personalizare a conținutului pentru utilizator.

Tablouri de bord

Tabloul de bord reprezintă interfața grafică primară utilizată atunci când se lucrează cu un sistem BI. În mod obișnuit, primul lucru pe care utilizatorul îl vede atunci când se conectează, tabloul de bord prezintă cele mai importante rapoarte și vizualizările de date pentru utilizator, personalizate în funcție de rolul persoanei.

Tabloul de bord este un mod simplu de a organiza informațiile într-un singur loc și permite utilizatorului să sape mai adânc pentru mai multe.

cum te putem ajuta?

Contactează-ne pentru orice nelămurire sau cerere legată de BI. Te vom ajuta cu mare drag. 

Folosind in continuare acest site, sunteti de acord cu folosirea cookies. mai multe informatii

Setarile cookies in acest website sunt setate sa "allow cookies" pentru a va oferi cea mai buna experienta de navigare posibila. Continuare folosirii acestui site, fara a schimba setarile cookies sau acceptarea acestor setari mai jos, ne ofera consimtamantul dvs. pentru utilizarea lor.

Close